مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20322 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

دوستي دارم كه شوهرش به تازگي از دنيا رفته است بين او و شوهرش آن چنان علاقه و محبتي بودكه هميشه به فكر او است و حالت عجيبي دارد. دچار افسردگي مزمن شده است و بعد از مدتي به ناراحتي قلبي شديددچار شد. البته خانوادهء او وي را درك مي كنند و تمام وسائل رفاه را برايش مهيّا مي كنند. خوشبختانه در يكي ازاداره هاي دولتي مشغول كار است و نيمي از وقت خود را در اختيار بسيج قرار داده , ولي او بيشتر در فكر مردن وزندگي پس از مرگ است و از درون چيزي او را عذاب مي دهد. كتاب را خوانده است و همواره سؤالاتي در زمينهء مرگ و زندگي پس از آن و عالم برزخ دارد.

اميدواريم دوستتان بهبودي خود را بيابند. طبيعي است ايشان تا مدتي بعد از فوت شوهرشان , افسرده و غمگين و مصيبت زده باشند. در اين مدت شما و دوستان نزديك و خويشاوندان ايشان بايد تلاش كنيد مسيرافكار را كه او در درون خود دارد و با آنها كلنجار مي رود و دچار نتيجه گيري هاي بي جا و به اصطلاح جنگ اعصاب است , عرض كنيد. ابته عرض كردن مسير افكار او به سرعت و يكدفعه نمي شود, بلكه بايد كم كم و تدريجي صورت گيرد. براي اين كار بايد تدبيري انديشيده شود, مثلاً 1- كم كم عكس شوهرش اگر در اتاق يا همراه او است به نحوي از او دور باشد. 2- تدريجاً كتاب هايي كه او را به مسير ديگري غير از مرگ و مردن و روح و برزخ مي برد, به او داده شود تا مطالعه كند, مثل كتاب هاي تاريخي مانند يا داستان و قصه هاي قرآن . 3- از خواندن كتاب هايي شبيه يا كتاب هايي كه در معاد و مرگ نوشته شده است , جداً خودداري كند. 4- گاهي با دوستان او را به سفرهاي تفريحي مانند كوه يا صحرا يا گلستان و سبزه زار ببريد و او را از افكار گذشتهء خود تخليه كنيد. 5- بعد از مراحلي كه طي شد و احساس كرديد از حالت هاي سابق بيرون رفته است , تدريجاً سخن از تشكيل خانواده و ازوداج و رواياتي كه تأكيد بر ازدواج كرده است , بگوييد;البته اگر زمينهء خواستگاري افرادي براي اووجود داشته باشد, يعني خواستگار داشته باشد. همين طور ذكر نمونه هاي تاريخ كه خانم هاي فراواني در تاريخ اسلام بوده اند كه شوهرشان فوت كرده يا شهيد شده است و بعداً ازدواج كرده اند, مانند كه شوهرش (جعفر بن ابي طالب ) در جنگ به شهادت رسيد و پس از مدتي با ابوبكر ازدواج كرد و وقتي ابوبكر از دنيارفت , با علي (ع ) ازدواج كرد. اشكالي ندارد زني كه شوهرش فوت كرده است . ازدواج كند و بسيار بد است اگرخانمي برايش خواستگار بيايد, عزب بماند و دست ردّ به سينهء او بزند. در روايات اسلامي آمده : زمين از كسي كه عزب است , ناراحت است , و بدترين مرده هايتان كساني هستند كه بدون زن يا بدون شوهر مي ميرند.() اين افكار(پـاورقي 1 ـ وسائل الشيعه ء, ج 14 ص 7

جاهلي را بايد از ذهن بيرون كرد كه اگر كسي فوت كرد, ديگر زنش يا شوهرش نبايد ازدواج كند. اين رسم هاي غلطي است كه متأسفانه از جهالت ناشي مي شود. باز تذكر مي دهيم اصلاً حرف از روح و مرگ و برزخ و چگونگي آنها را دربرابر ايشان مطرح نكنيد و اگر ايشان مطرح كرد, سخن را عوض كنيد تا در اين باره سخن گفته نشود, زيرافعلاً اين گونه سخن ها مضّر به حال اوست . به دوستان و همكارانش اين توجيهات را بفرمائيد و با آنان هماهنگ كنيدكه با ايشان دربارهء مرگ و اين مقولات سخن نگويند. بحمد الله تعالي بسياري از اوقات او مشغول به كار است اگراين مطالبي كه عرض شد, به دقّت و با تيزهوشي و احساس مسئوليت اجرا شود, به زودي بهبودي كامل را پيدا كرده وبه زندگي عادي خودش ادامه خواهد داد. ان شاء الله شوهر مناسب و خوبي براي ايشان پيدا بشود تا جبران مافات رابنمايد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.